Capelle aan den IJssel, 26 november 2024, Regres is het verhalen van (financiële) schade op een aansprakelijke partij. ‘Door arbeidsmarktomstandigheden zien we steeds vaker dat verzekeraars en andere organisaties hier niet meer aan toekomen,’ zegt Peter den Ouden, Head of Claims bij CED. ‘En dat is zonde. Want succesvol regres draagt bij aan beperking van schadelast en kosten, en dus aan een beter bedrijfsresultaat.’ Daarom zetten de Claims-afdelingen van CED in op structurele ondersteuning bij regres.
Verzekeraars en andere organisaties hebben op meerdere vlakken te maken met arbeidsmarktkrapte, vergrijzing en het wegvloeien van kennis en continuïteit. Dat speelt zéker ook een rol bij het voeren van regres. ‘Regres is geen klantgerichte activiteit. Als organisaties moeten kiezen waarvoor ze hun capaciteit inzetten, dan zal dit begrijpelijkerwijs altijd voor klantgerichte activiteiten zijn,’ stelt Peter den Ouden. ‘Met als gevolg dat de regresdossiers zich opstapelen en in veel gevallen zelfs verjaren. Daarmee ontzeggen verzekeraars en organisaties zichzelf de mogelijkheid de schadelast of kosten te beperken.’
Succesvol verhaalpercentage
Voor de nationale en internationale Claims-afdelingen van CED is regres een vanzelfsprekend en geïntegreerd onderdeel van de schadebehandeling. Schadebehandelaren en schade-experts zijn gespitst op de regresmogelijkheden en op de informatie rond de toedracht van de schade die nodig is voor succesvol regres. ‘Dit voorkomt ook complexe juridisering van het proces,’ meent Den Ouden. ‘Als de technische informatie rond een toedracht tijdig en op orde is, is regres een zorgvuldig administratief proces binnen vaste kaders.’ Mede door dit tijdige en doortastende proces realiseert CED bij grotere volumes een gemiddeld succespercentage voor regres van 96 tot 98 procent.
Capaciteit geen probleem
Verzekeraars kunnen met regres hun schadelast beperken. Ook leasemaatschappijen, professionele wagenparkbeheerders, vastgoedbeheerders en andere organisaties die een groot ‘eigen behoud’ in hun verzekering hebben opgenomen kunnen door regres hun kosten beperken. Evenals werkgevers bij loonschades. ‘Zelfs overheden en bijvoorbeeld het UWV hebben baat bij onze regresservice, als het gaat om het beperken van kosten en daarmee een verantwoorde inzet van de publieke middelen,’ meent Den Ouden. De regresservice van CED Claims beperkt zich echter niet tot de ‘running business’. Ook het wegwerken van backlogs en van dossiers die bijna dreigen te verjaren behoort tot de mogelijkheden. ‘Met onze aanvullende capaciteit in de Claims Operations Centers in Tunis en Sofia, en met inzet van onze Interim Professionals, kunnen we altijd snel opschalen als er sprake is van extra volumes,’ besluit Den Ouden. ‘Zo stellen we al onze klanten in staat om door schadelast- en kostenbeperking te komen tot een beter bedrijfsresultaat.’
Meer weten over de regresservice van CED Claims? Scan hier de QR-code.
Voor meer informatie:
Peter den Ouden – Head of Claims; peter.den.ouden@ced.nl
Over CED
CED Group is een van oorsprong Nederlands bedrijf. Het biedt haar klanten fullservice schademanagement, van taxatie, risico-inspectie en noodhulp, tot (letsel)schadebehandeling, herstel in natura en regres. CED werkt in de domeinen Property, Mobility en Vitality en heeft daarnaast een sterke cross border claims-organisatie.
CED heeft een sterke groei-ambitie en wil Europees marktleider worden op het gebied van schademanagement. De volledige CED Group telt zo’n 2.500 medewerkers in 14 Europese landen. Naast groei staan innovatie en een toekomstbestendige digitalisering centraal in de strategie van CED. Dit om klanten altijd en overal een optimale klantbeleving te geven: beter en efficiënter dan andere partijen. Persoonlijk waar het moet, digitaal waar het kan.