Bij CED Personenschade helpen we onze opdrachtgevers bij voorkeur met het beheren van hun overflow van letseldossiers. Dat betekent concreet dat we iedere week letseldossiers ontvangen waar onze opdrachtgevers op dat moment te weinig capaciteit voor in huis hebben. Dit wordt bijvoorbeeld veroorzaakt door groei van de portefeuilles, ziekteverzuim en personeelsverloop. Ook factoren als zwangerschapsverlof, sabbaticals, het inwerken van nieuwe collega’s en plotselinge pieken in de instroom van dossiers spelen daarbij een rol.
Op deze manier kunnen opdrachtgevers structureel en op ieder gewenst moment rekenen op de flexibele en directe inzet van onze klantenteams. Geen onnodige wervings- of inwerktrajecten, geen lastige periodes van onderbezetting, maar snel en eenvoudig op- of afschalen van externe capaciteit.

“Het uitbesteden van letselschade dossiers is duur”
Het perspectief is vaak dat de tarieven bij outsourcing veel hoger uitvallen dan bij het inhuren van externe tijdelijke medewerkers. Samen met een aantal opdrachtgevers zijn we echter dieper in deze veronderstelling gedoken. Wanneer je goed oplet, valt het kwartje, of eigenlijk vele euro’s, juist de andere kant op in het voordeel van outsourcing. Belangrijke factoren hierbij zijn de netto-effectiviteit en de kosten van een werkplek. Ook aansturing, coaching en het onboarden van een nieuwe externe collega spelen een grote rol.
Om te beginnen geven vastgoedspecialisten en facility bedrijven aan dat de gemiddelde kosten voor een werkplek op jaarbasis ongeveer negenduizend euro bedragen. Voor veel verzekeraars ligt dit bedrag bovendien aanzienlijk hoger, omdat zij vaak gebruikmaken van dure kantoorlocaties.
Wanneer de werkzaamheden vervolgens worden uitbesteed aan CED Personenschade, betaalt de opdrachtgever uitsluitend voor daadwerkelijk gewerkte uren en concreet benoemde activiteiten. Binnen veel verzekeringsmaatschappijen gaat daarentegen relatief veel effectieve tijd verloren aan zaken als verzuim, overleg, overdracht, verlof en opleidingen. Alles bij elkaar kan dit oplopen tot 35 à 40 procent van de totale werktijd. Bij externe medewerkers, die niet worden doorbetaald bij ziekte of vakantie, ligt dit rond de 15 procent.
Begeleiding, onboarding en vervanging kosten ook tijd
Daarnaast geldt dat ook een externe collega gecoacht en begeleid moet worden. In geval van ziekte of afwezigheid moet vervanging worden georganiseerd en eventuele klachten moeten worden opgelost. Bovendien zijn er ook nog eenmalige kosten voor het onboarden van een tijdelijke collega die meegenomen moeten worden in de overwegingen.
Wanneer al deze factoren samen worden genomen en doorgerekend, blijkt in veel gevallen dat outsourcing de goedkopere variant is. Daarbij biedt deze optie ook meer flexibiliteit en bestendigheid voor opdrachtgevers. Een belangrijk verschil is dat een externe ingehuurde medewerker eveneens te maken kan krijgen met verzuim, wat een opdrachtgever direct merkt bij de vaak toch al hoge werkdruk. Outsourcing richting een van onze klantenteams biedt daarentegen veel meer zekerheid en back-up voor een consequent beheer van de dossiers. Hierdoor kunnen kleine en grote stijgingen of dalingen van het aantal dossiers eenvoudig en praktisch worden opgevangen.
Meer rust, betere balans, hogere tevredenheid
Deze aanpak heeft uiteindelijk een bewezen positief effect op de medewerkerstevredenheid bij opdrachtgevers. Door samen te werken met een flexibele outsourcingpartner houden zij de portefeuilleomvang beter in balans. Ook blijft de werkdruk voor behandelaren beter beheersbaar. Hierdoor kunnen zij zich weer volledig richten op de inhoud van het vakgebied waarvoor zij hebben gekozen. Dit voorkomt dat collega’s elders een nieuwe uitdaging zoeken of verzuim gaan vertonen, wat uiteindelijk het scenario is dat pas echt veel geld kost.

“Grip op de werkzaamheden”
Veel potentiële opdrachtgevers hebben het gevoel “meer grip op de werkzaamheden” te hebben bij inhuur in vergelijking met het uitbesteden van het beheer van dossiers. Ook de voorspelbaarheid van de kosten is vaak een heikel punt.
Beide nadelen kunnen prima ondervangen worden door bijvoorbeeld afspraken te maken over specifieke kpi’s zoals doorlooptijden en uitkomsten dossierreviews. Maar ook door specifieke en frequente reporting en operationeel overleg. Bovendien is een fixed fee bespreekbaar nadat we enige tijd ervaring met een opdrachtgever hebben opgedaan zodat maximale controle op de kosten ontstaat.
| Voordelen outsourcing | Nadelen outsourcing | ||||
| Snel en eenvoudig op- en afschalen | Voorspelbaarheid kosten | ||||
| Continuïteit | Grip op de werkzaamheden | ||||
| Geen problemen met Wet DBA | |||||
| Geen inrichting/resourcing op de maximaal benodigde capaciteit | |||||
Veel verzekeraars hebben structureel te kampen met achterstanden in de portefeuilles. Het uitbesteden van dossiers aan onze klantenteams is een bestendig alternatief voor tijdelijke inhuur van letselschade behandelaren. Wij beschikken over de inhoudelijke en getalsmatige capaciteit waardoor jullie kunnen rekenen op een “wettelijke GBL-proof” afhandeling. Op korte termijn bij een acute behoefte, maar ook voor de lange termijn op een structurele praktische manier.
Neem gerust contact met mij op voor een persoonlijk gesprek. Ik hoor graag van je!
Met vriendelijke groet,
Chris Mudde
Manager Personenschade binnen CED Vitality
+31 6 15 14 85 30
								
								