Hoe een remote expertise je schadeafhandeling versnelt test

Date: May 15, 2024
Written by: Suzanne Oerlemans
Category: Alle, Artikel

Met behulp van digitale tools en veilige videoverbindingen kunnen schades op afstand worden beoordeeld, waardoor voertuigen snel weer operationeel kunnen zijn. Dit is met name gunstig voor schades die nog kunnen worden gereden en schades in het buitenland. Remote Expertise zorgt voor een snelle en efficiënte afhandeling van deze claims.

Remote Expertise zorgt met digitale tools en videoverbindingen voor snelle en efficiënte schadeafhandeling, wat tijd en kosten bespaart.

Als er een sector is waar ‘stilstand is achteruitgang’ geldt dan is het wel de logistiek. Want de inzetbaarheid van voertuigen is core business en stilstand kost geld. Bij een zakelijke schade is voor het vaststellen van het schadebedrag een goede expert nodig. Op dat moment komt ook de factor tijd om de hoek kijken. Want als je schade hebt, wil je dat deze zo snel mogelijk wordt afgehandeld zodat je doorkunt. In het verleden moest de schadeexpert fysiek langskomen om de schade vast te stellen. Maar tegenwoordig kan het ook heel goed op afstand met een zogenaamde remote expertise. Dit bespaart iedereen tijd en versnelt het proces. Wat onze inzichten en ervaringen hiermee zijn, vertel ik in dit blog.

Hoe werkt een remote expertise?

Remote expertise is een vorm van digitale schade-expertise waarbij de verzekerde een schade zonder afspraak via een video-verbinding door een expert kan laten beoordelen. Na de schademelding ontvangt de verzekerde een sms met ‘encrypted’ video-link. De verzekerde kiest vervolgens zelf op welk moment hij wil videobellen. Tijdens het gesprek beoordeelt de expert via de video-verbinding de schade en brengt direct rapport uit aan de schadebehandelaar. In veel gevallen kan binnen een dag de schade beoordeeld en het schadebedrag uitgekeerd zijn.

En de kwaliteit dan?

Motorvoertuigschades met een schadebedrag tot 10.000 euro zijn prima geschikt voor zo’n expertise. De kwaliteit van de expertise wordt gegarandeerd door een zorgvuldige triage. Volgens strikte criteria wordt bepaald of een dossier in aanmerking komt, maar de regie blijft in handen van de verzekerde: die bepaalt het contactmoment en of hij wel een ‘digitaal bezoek’ van een expert wil.

Wanneer is remote expertise extra handig?

Een directe expertise op afstand is een uitkomst bij wat wij noemen  ‘rijdbare schades’  van voertuigen. Hiermee bedoelen we voertuigschades waarmee nog wel doorgereden kan worden in tegenstelling tot technische schade aan bijvoorbeeld de motor, de koppeling of de versnellingsbak. Bij rijdbare schades wordt het voertuig zo kort mogelijk – en liefst helemaal niet – uit de operatie gehaald. In het geval van vrachtvervoer komen zwaarmaterieelexperts nu vaak langs op een parkeerplaats tijdens de verplichte pauze van de chauffeur. Maar met een remote expertise is dat dus niet nodig. De schade kan op afstand worden bekeken, ongeacht de plaats waar het voertuig zich bevindt.

Schade in het buitenland

Een tweede situatie waarbij remote expertise een uitstekende oplossing biedt is in het geval van schade in het buitenland. Voertuigen die zich in het buitenland bevinden kunnen niet altijd kosteneffectief vanuit Nederland worden bezocht (omwille van tijd en kosten) maar wel op afstand worden beoordeeld. Zo heeft Leaseplan bijvoorbeeld voertuigen die permanent in het buitenland worden ingezet, maar ook bij internationaal vrachttransport is biedt een remote expertise uitkomst.

Alleen oppervlakkige en verhaalbare schades

Er zijn wel randvoorwaarden voor een digitale expertise op afstand:

  1. In de eerste plaats moet het om een oppervlakkige schade gaan. Dat wil zeggen dat de schade via het videogesprek in beeld moet kunnen worden gebracht. Denk aan lakschade, plaatwerk, ruiten en andere schade die visueel direct zichtbaar is. Achterliggende onderdelen of mechanische en technische schades vallen hier dus buiten.
  2. Ten tweede moet de schade verhaalbaar zijn. Verhaalbaar heeft te maken met het feit dat je voor het in beeld brengen van schades afhankelijk bent van de medewerking en welwillendheid van de gedupeerde. Als deze geen belang heeft bij het tonen van de schades, bijvoorbeeld omdat hij/zij daar zelf voor aansprakelijk is, dan kunnen de schades potentieel niet goed in beeld worden gebracht.

De voordelen van video

Met de inzet van digitale tools zoals remote expertise kun je stilstand van je voetuigen natuurlijk niet voorkomen, maar wij zien in de praktijk dat het je in heel veel gevallen wel sneller door kunt en daarmee concreet geld verdiend wordt. En indien de schade in het buitenland plaatsvind is de winst nog groter want het is ook nog eens veel kostenefficiënter dan een fysiek bezoek van een schade-expert. Een remote expertise is voor iedere chauffeur met een goede smartphone binnen handbereik en zo profiteer je direct van een snelle afhandeling tegen lagere kosten!

Related articles